Menulis

Topik : Latihan E-mel Rasmi (3 Julai 2014)


Para pelajar arif budiman,

Ini merupakan tugasan kelas.  Kamu dikehendaki berkongsi peta minda dalam bentuk Popplet.  Ia harus diletakkan di sini.









Terima kasih.

Salam mesra,
Cikgu Azizah. Ahmad

_____________________________________________________


Topik : Perbincangan E-mel Rasmi (1 Julai 2014)

Para pelajar arif budiman,

Ini merupakan tugasan berkumpulan.  Kamu dikehendaki membuat analisa pada topik yang diberikan.

Kumpulan Satu : Roid, Nehal, Khairul

Kumpulan Dua : Taufiq, Aiman & Haady

Kumpulan Tiga : Danial & Qayyum










2 ulasan:

  1. Perbincangan Karangan Contoh:

    A) Apakah masalah yang dihadapi?

    Khairul: Segi kenal pasti. Latar tempat dan masa - cerita tidak jelas di mana dan bila.

    Qayyum: Susah kenal pasti pengajaran - kadang kadang 'tiada'.

    Definesi Moral Cerita: Apa yang boleh di pelajari. Boleh jadi terus/mesti fikir.


    B) Apakah yang paling menarik dalam cerita?

    Ai'man: Ada bentuk Klimax - sesuatu kejadian yang membuat situasi bertukar dari baik ke buruk, tumpuan cerita.

    Roid (tiada masalah): Mudah tulis - Cerita ada pengajaran dan klimaks yang jelas.

    Nota: Watak tidak semestinya seorang yang membuat apa-apa. Ia pun penulis.
    Ada pun tentang kawan, keluarga, musuh.

    Nehal (Tidak Menarik): Setiap perenggan ada kekuatan sendiri - tidak mempunyai sesuatu bahagian yang menyerlah.


    Apakah persamaan di antara karangan contoh?

    Qayyum: Hasil penulisan pelajar-pelajar sekolah. Dari jumlah perkataan lebih dari 200.

    Ai’man: Karangan ditulis dari perspektif penulis - perspek orang pertama.

    Qayyum: Berdasarkan pelangaman.

    Ada unsur imbas kembali / Perkara masa - kronologi

    Apakah perbezaan di antara karangan contoh?

    Khairul: Berbezaan tema - ada tentang orang, ada tentang kegiatan, ada perayaan, ada pengalaman dalam satu hari.

    Nota: Karangan tidak semestinya satu hari.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Haady.

      Pembetulan :
      1. Khairul: Aspek kenal pasti latar tempat dan masa - cerita tidak jelas di mana dan bila.

      2. Definisi Pengajaran dalam Cerita: Apa yang boleh dipelajari - ada yang tersurat (jelas dalam cerita), ada yang tersirat (perlu kupas dan fikirkan)

      3. Ada bentuk Klimaks - sesuatu kejadian yang membuat situasi bertukar dari baik ke buruk, menjadi tumpuan dalam cerita.

      4. Mudah dibaca - Cerita ada pengajaran dan klimaks yang jelas.

      5. Watak tidak semestinya seseorang yang membuat apa-apa. Ia mesti daripada perspektif penulis. Ada tentang kawan, keluarga, musuh.

      6. Setiap perenggan ada kekuatan sendiri - tidak mempunyai suatu bahagian yang menyerlah.

      7. Karangan ditulis dari perspektif penulis - perspektif orang pertama.

      8. Berdasarkan pengalaman.

      9. Perbazaan tema - ada tentang orang, kegiatan, perayaan, pengalaman dalam satu hari atau beberapa hari.

      10. Jangka masa untuk cerita tidak semestinya satu hari.

      Padam